Sunday, 27 July 2014
22:22 0

Melayu Gila Nak Jadi Arab



SAMPAI habis bulan puasa saya tak jumpa jawapan kenapa apabila menjemput berbuka puasa atau bercerita bab buka puasa, ada sesetengah orang Melayu menyebutnya sebagai "iftar"? Hanya sesetengah, bukannya semua. Kenapa tidak kata "buka puasa"? Kenapa "iftar"?
Kalau segan sebut "buka puasa", kenapa tidak kata "sungkai"? "Sungkai" dalam ejaan baku atau "sung-kei" dalam sebutan lisan adalah perkataan yang juga membawa maksud "buka puasa". Ia bahasa sukuan Melayu di Sabah dan Sarawak.
Kenapa jauh-jauh sampai ke Arab mencari perkataan untuk "buka puasa"? Kenapa tidak jenguk ke Sabah dan Sarawak?
Saja tanya: Apakah lebih diterima puasa mereka yang "iftar" berbanding mereka yang "buka puasa"? Wallahu'alam.
Bagi sebuah negara yang Islamnya disekutukan dan diinstitusikan dengan Melayu serta tidak boleh lekang dengan Melayu -- bahawa Melayu itu Islam dan masuk Islam itu masuk Melayu -- kenapa "buka puasa" jadi Arab dan tidak jadi Melayu?
Sehari dua ini pula, sesetengah daripada mereka melayangkan ucapan "Eid Mubarak", bukan lagi "Selamat Hari Raya". Apa dosanya mengucapkan "Selamat Hari Raya" maka ditukar jadi "Eid Mubarak"? "Aidilfitri" pun ditukar jadi "Eidul Fitr".
Ini bukan masalah "iftar" dan "eid mubarak" sahaja. Ini masalah sejak sembahyang jadi solat, tudung jadi hijab. Sedekah yang sudah memang asal perkataan Arab itu pun tidak lagi cukup untuk mengungkapkan pemberian harta kepada orang lain maka sekarang disebut infaq.
Kata Melayu yang hendak jadi Arab: "Kalau anta senyum, itu pun sedekah tapi kalau anta beri duit, itu namanya infaq."
"Okay, bro. Tapi kenapa telekung jadi busana solat?" tanya Melayu yang bertahan cuba jadi Melayu.
Dari mana asal-usulnya semua ini sehingga Melayu hendak jadi Arab? Kenapa Melayu gila hendak jadi Arab? Kenapa NGO Melayu tak beri perhatian soal Melayu tak mahu jadi Melayu ini? Bukankah kalau Melayu jadi Arab maknanya nanti Melayu akan hilang di dunia?
Adakah ini kesan panjang sejak Ayatollah Ruhollah Khomenei pulang ke Tehran pada 1 Februari 1979 dan memulakan revolusi agung terakhir, sekaligus membuka imaginasi seluruh dunia tentang Islam dan negara Islam. Sejak itu, Tanah Melayu ini diislamkan semula selepas pengislaman pertama oleh para pedagang yang singgah di pelabuhan Melaka semasa zaman kesultanan Melayu lama.
Atau apakah mungkin sebab lidah orang Melayu sekarang lebih mengenal nasi Arab berbanding nasi minyak dan nasi tomato atau setidak-tidaknya nasi ulam?
Di satu sudut Kampung Baru, kawasan petempatan tradisional orang Melayu tidak jauh dari KLCC yang dipertahankan bermati-matian biarpun terus diasak pembangunan dan pemodenan, sekurang-kurangnya ada empat buah restoran nasi Arab berderet di sebatang jalan.
Adakah itu sebabnya? Wallahu'alam.
Kepada Melayu-Arab, eid mubarak. Kepada Melayu yang lain-lainnya, selamat hari raya.
p/s: Orang Arab Islam menyambut Aidilfitri hanya sehari. Orang Melayu yang Arab atau yang lain-lain, Aidilfitrinya tidak usahlah terhentak sampai ke Hari Raya Haji.
19:29 0

Suami Farah Pegang Apa??




Suami kepada Farah Quinn seorang selebriti chef yang terkenal denga gaya seksinya, sedang berpoya-poya dengan perempuan lain walhal dalam masa yang sama Farah pada hari ni 22 April menghadiri sidang berhubung perceraiannya.

Salah satu gambar yang kini meluas di dunia maya, Carson Quinn sedang memeluk dua wanita dan salah seorang wanita tersebut telah dipegang payudaranya oleh Carson.

Terdahulu Farah menafikan bahawa rumahtangganya bergolak dan mereka hidup dengan harmoni.
19:03 0

Gambar Erra Fazira Zaman Kanak-Kanak Sebijik Sama Macam Anaknya

Terkini, menerusi laman instagramnya, Erra Fazira memuatnaik sekeping gambar semasa kecilnya dan dibandingkan dengan anaknya Engku Aleesya.
Memang serupa Erra Fazira semasa kecil dengan anaknya Engku Aleesya. Erra Fazira semasa kecik pun suka bergaya, sama cam anaknya kini. Mewarisi ibu rupanya Engku Aleesya nie.
Mari lihat sekeping gambar di bawah ini..Setuju tak kalau ammboi kata mereka memang serupa?
erra fazira masa kecil dan anaknya kini TERKINI! GAMBAR ERRA FAZIRA ZAMAN BUDAK BUDAK DULU, SEBIJIK MACAM ANAKNYA ALEESYA
Ramai peminat bersetuju dengan persamaan antara mereka. Bak kata pepatah, dimana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi kan. Mesti cantik Engku Aleesya masa besar nanti, macam ibunya.
06:51 0

Kisah Misteri Arwah Kakak... (Kisah Seram)



isah Misteri Arwah Kakak... (Kisah Seram) | Saya ingin berkongsi pengalaman yang tak mungkin saya lupakan seumur hidup saya. Mungkin cerita yang ingin saya sampaikan ini dianggap sebuah dongeng pada halwa pendengaran para pendengar, tapi ia adalah satu kenyataan yang kami sekeluarga tempuhi.


Kisah ini baru juga berlaku, iaitu kira-kira lima tahun yang lalu. Waktu itu jam menunjukkan 10.25 malam dan saya sedang menonton televisyen di ruang tamu. Tiba-tiba ada seseorang mengetuk pintu rumah saya, dan bila saya buka, saya dapati kakak saya berlumuran dengan darah. Saya amat terkejut dan panik dengan keadaannya masa itu. Saya tanya dia kenapa tapi dia hanya mendiamkan diri dan menangis lalu terus berlari ke bilik air. Saya bergegas ke bilik untuk beritahu mak dan ayah. Mak dan ayah juga cuba memanggil nama kakak dan ketuk berkali-kali di pintu tandas tapi kakak hanya mendiamkan diri. Kami sekeluarga panik dengan keadaan kakak.


Tak lama selepas itu, ada seseorang mengetuk pintu. Ayah ke pintu untuk menjengah siapa yang datang. Dua orang lelaki menggelarkan mereka adalah kawan kepada kakak saya. "Cik, saya Amir, kawan Lin..." Beliau bercakap sambil menangis terisak-isak, "Cik... Lin meninggal dunia... Dia kemalangan..." Sejurus mendengar kata-katanya, ayah saya memarahi beliau dan mengatakan kakak ada di bilik air.

Dipendekkan cerita, kami ke tandas untuk memastikan kesahihan berita yang kami dengar. Pintu tandas diketuk berkali-kali tapi kakak tetap mendiamkan diri. Ayah memutuskan untuk memecahkan pintu tandas. Alangkah terperanjatnya kami, tiada sesiapa di dalam dan ayah menyoal saya tentang kakak. Saya menangis dan bersumpah yang saya jumpa itu benar-benar kakak dan saya mengatakan kalau saya tipu, kenapa pintu bilik air terkunci di dalam. Ayah dan mak hanya tergamam antara percaya dan tak percaya dengan cerita saya...

Kami pun ke tempat kejadian untuk memastikan berita yang disampaikan kawan kakak dan cerita itu memang benar. Kakak telah meninggal dunia di tempat kejadian kerana motor yang ditunggangnya terbabas di jalan. Motornya remuk dan penuh dengan darah tapi masa kami sampai, kakak telah dibawa pergi ke hospital untuk bedah siasat. Sudah lima tahun perkara ini berlaku, tetapi sehingga sekarang saya masih tertanya-tanya, siapakah yang pulang ke rumah??? Sehingga hari ini saya masih tidak percaya dengan apa yang saya alami. Saya menjadi trauma setiap kali pintu diketuk kerana rasakan seolah-olah kakak pulang. Sudah puas saya berubat tapi tiada satu pun yang dapat membantu saya.

Di kesempatan ini, saya harap pendengar yang budiman, dapatlah menyedekahkan surah Al-Fateha pada arwah kakak saya Noor Lynne Qistyna Binte Ahmit yang telah kembali ke rahmatullah. Semoga dia tenang di sana. Amin...
05:43 0

Perkembangan Terkini MH370 Yang Perlu Anda Tahu |


Perkembangan Terkini MH370 Yang Perlu Anda Tahu

  Ketika umat Islam sedunia bakal menyambul kedatangan Hari Raya Aidilfitri ( Syawal). Kita dikejutkan sekali lagi dengan pesawat MH17 ditembak jatuh sebelum meletup di sempadan Rusia. Dan Terkini sekali lagi maklumat bocor dari sumber risikan yg telah disahkan oleh beberapa penyiasat bahawa kesemua penumpang dan anak-anak kapal MH370 masih hidup dan disembunyikan. 
Terdapat 5 buah negara menjadi suspek tempat penyembunyiannya iaitu: Uzbekistan, Kazakhtan, Afghanistan, India dan Pakistan. Manakala, bekas kakitangan CIA yg telah berpaling tadah yg merupakan pakar komputer US iaitu Edward Snowden telah mendedahkan pelbagai program dan dokumen rahsia US termasuklah perancangan US dan Yahudi terhadap pesawat MAS milik Malaysia.
Inilah dia master mind dan perancang utama dlm kes MH 370, MH 17, Isu Palestin, Syiria, Mesir dan terdapat maklumat terkini yg dilaporkan oleh penyiasat akan ada lagi 2 pesawat milik MAS bakal menerima nasib yg sama iaitu perjalanan dari Kuala Lumpur (KLIA) ke London dan perjalanan pulang dari over sea (tidak diketahui) ke Kuala Lumpur (KLIA) akan dibuat selepas ini..
TERKINI: Bekas kakitangan CIA iaitu Edward Snowden telah mendedahkan bahawa pesawat MH 370 yang terbang dari KLIA ke Beijing telah selamat mendarat di Diego Garcia pada 08/03/14. Dalam laporan terbarunya mengatakan Amerika telah mengarahkan syarikat Boieng menggunakan awal kawalan jauh untuk memesongkan pesawat itu dari laluan asal dan telah menghantar 2 jet tercanggihnya utk mengiringi pesawat MH 370 ke landasan Diego Garcia dari di kesan oleh mana-mana radar di dunia.
Najib Razak: Perdana Menteri Malaysia ini telah mengumumkan bahawa pesawat MH 370 telah " berakhir di lautan hindi " dengan memetik analisa data satelit Inmarsat.' susulan dari pengumuman tersebut seluruh rakyat malaysia terasa amat sedih seolah-olah mereka sudah meninggal dunia dan telah membangkitkan kemarahan di kalangan keluarga penumpang dari negara China yg enggan menerima kesimpulan tersebut sehinggalah pesawat MH 370 ditemui. Manakala jurucakap Inmarsat yang berpangkalan di Britain iaitu Jonathan Sinnatt berkata, kami (Inmarsat) hanya menyediakan maklumat terakhir dimana MH 370 berjaya dikesan dan terpulang pada kerajaan Malaysia untuk membuat kesimpulan sendiri. 
Penyiasat mengatakan adakah pengumuman tersebut memang telah diarahkan oleh washington iaitu Barack Obama ??? Yang sebenarnya laporan Inmarsat yg diberikan kepada kerajaan Malaysia juga kepada waris-waris penumpang MH 370 adalah laporan yg tergantung dan tak lengkap yang mana ada lagi sebenarnya lokasi terakhir MH 370 di kesan tetapi disembunyikan iaitu Landasan Diego Garcia sebuah pangkalan ketenteraan Amerika laknatullah !!!
Kesimpulannya: Pakar-pakar penerbangan dalam dan luar negeri termasuk beberapa penyiasat telah mengesahkan bahawa pesawat MH 370 yang bertolak dari KLIA ke Beijing pada 08/003/14 tidak terhempas mahupun meletop sebaliknya telah selamat mendarat di suatu lokasi rahsia. Laporan terbaru dari seorang wartawan Amerika yg berpaling tadah dan enggan mendedahkan namanya atas sebab-sebab keselamatan memberitahu bahawa beliau mendapat laporan dari sumber risikan dalaman Amerika mengatakan bahawa kesemua penumpang dan anak-anak kapal akan muncul juga di suatu hari nanti jika Amerika mengkehendaki ianya dimunculkan. 
Sekarang ini sahlah cakap-cakap kosong, teori dan spekulasi yg tersebar di Internet yang mengatakan kesemua penumpang dan anak-anak kapal telah mati adalah provokasi dan permainan Amerika dan Yahudi bagi mengalihkan pandangan dunia agar semua menganggapkan mereka semua sudah mati. Sama-samalah kita umat Islam di Malaysia berdoa pada Allah s.w.t agar selamatkan kesemua penumpang dan anak-anak kapal MH 370 dan menggagalkan usaha jahat Amerika dan Yahudi laknatullah !!! " Mereka merancang..... Allah juga merancang.... tetapi perancangan Allah adalah lagi tepat . Allahuakbar !!!
Saturday, 26 July 2014
23:58 0

Kes Awie & Rozana Misbun : Ain Hussin Buka Cerita Lagi

fb dia  https://www.facebook.com/ain.hussin.5
Kongsi Article Ini:
 3  746
Tatkala kes yang berkaitan dengan penyanyi rock Awie dan isterinya, Rozana Misbun hangat diperkatakan, timbul pula seorang individu yang bernama Ain Hussin mendedahkan apa yang berlaku d isebalik kes yang berlaku antara pasangan suami isteri tersebut.

Menerusi laman Facebook dan Instagram miliknya, Ain ada berkongsi gambar-gambar yang menjadi bukti perbualan antara dirinya dan juga Rozana. Namun begitu, tindakan yang dilakukan oleh Ain dibidas menerusi sebuah artikel yang disiarkan dalam akhbar Berita Harian yang bertarikh 20 Julai dengan tajuk ‘Ada penyibuk dalam kes Awie, Rozana’. Berikutan atas penyiaran artikel tersebut, Ain tampil memberi kenyataan balas kepada GUA.

“Sebelum ini ada jugak pihak-pihak lain yang meminta saya tampil ke hadapan memberikan penjelasan, tetapi saya tidak mahu memberikan apa-apa kenyataan. Sehinggalah ada sebuah artikel yang seolah-olah menghentam saya disiarkan pada Ahad lalu.

Disebabkan perkara itu, saya juga mahu bersuara bagi pihak saya. Cara penulisan itu ditulis itu adalah sangat buruk dan tidak patut dilakukan begitu. Secara peribadi, saya mengganggap penulisan itu tidak adil kerana ia mengambil keterangan sebelah pihak sahaja.

“Dia (Rozana) memberitahu penulis artikel tersebut mengatakan yang dia baru mengenali saya dalam bulan Mac 2014, tapi sebenarnya tidak. Saya mengenalinya semenjak penghujung bulan November tahun lalu di Hard Rock CafĂ©, Kuala Lumpur. Dari situ kami mula berkawan dan berkomunikasi.

Kami banyak berkongsi cerita. Dia bercerita kepada saya mengenai kisah rumah tangganya. Apabila dia ada masalah, tak kiralah sama ada masalah duit atau hal peribadi, dia akan selalu menghubungi saya menerusi aplikasi Whatsapp,” ujar Ain memulakan bicara.

Bermula sebagai teman kepada Rozana, Ain menyatakan dia akhirnya berpaling apabila mengetahui banyak kebenaran mengenai Rozana.

“Semasa dia berada hospital, saya mendengar banyak sangat cerita berkenaan dengan Rozana. Semakin banyak cerita yang saya tahu pasal Rozana, semakin banyak kebenaran yang muncul. Dia banyak sangat menipu, sedangkan saya tahu cerita yang betulnya. Saya tahu kebenaran cerita mereka walaupun perkara itu dinafikan oleh Rozana,” ujar Ain.
Selain itu, Ain juga memberi sebab kenapa dia tampil memberikan beberapa bukti menerusi akaun Instagram dan Facebook miliknya serta menjawab tuduhan sesetengah pihak  yang mengatakan dia kaki penyibuk dalam kes  Awie dan Rozana.

“Bila kakak Rozana, Haliza Misbun mengeluarkan kenyataan di pihak media, saya membaca komen-komen yang diberikan. Semuanya menghentam pihak Awie tanpa tahu apa perkara sebenarnya yang terjadi. Saya tahan lagi. Sampai Haliza keluarkan kenyataan kedua menerusi media, saya hubungi anak Awie, Aleefa.

Saya katakan pada dia, saya mahu melakukan sesuatu, saya mahu menyiarkan apa yang telah Rozana lakukan. Saya tanya Aleefa dulu, adakah dia okay jika saya buat, kalau okay, saya teruskan. Alasan saya bertanya kepada Aleefa adalah kerana di akhir cerita, anak-anak mereka nanti yang akan menanggungnya. Apabila Aleefa sendiri berkata okay, saya terus siarkan.

“Apabila saya keluarkan bukti dan sebagainya, itu adalah berkenaan ‘public pressure’. Seperti contoh macam kes Kiki yang berlaku baru-baru ini, biarpun lelaki yang menjadi mangsa itidak mahu kenakan pertuduhan kepada Kiki. Tetapi apabila perkara itu menjadi sangat ‘viral’, semua orang menghentam Kiki, polis harus bertindak dan menghukum Kiki. Sama berlaku kepada Awie, kalau anda semua tengok, orang cakap Awie kaki pukul, gangster dan sebagainya, akhirnya, Awie mesti akan mendapat hukuman. Jadi apa yang saya ingin lakukan sekarang adalah saya mahu orang tengok dan tahu apa sebenar yang terjadi.

Saya bukan sebar fitnah, saya mahu betulkan, biar orang tahu, apa sebenarnya yang terjadi. Apabila saya tampilkan bukti, orang akan menilai sendiri dan bila tiba saat mahkamah mengadili kes mereka, ‘public pressure’ akan berkurangan dan itulah yang saya ingin lakukan. Saya rasakan tindakan saya perlu kerana orang di luar sana mengehentam Awie tanpa usul periksa dan tanpa mengetahui perkara sebenar.

Jangan Libatkan Anak Saya

“Selain daripada itu, saya juga mohon orang-orang di luar sana jangan libatkan anak-anak saya dalam hal ini. Mereka keluarkan gambar saya, saya boleh tahan lagi tetapi apabila mereka juga keluarkan gambar-gambar anak saya, bagi saya tindakan itu tidak betul.

“Ada pihak yang menganggap saya lakukan perkara ini adalah untuk mencari publisiti murahan. Rasanya, bagus ke publisiti sebegini sehingga ada yang datang memaki saya di laman sosial dan sebagainya? Saya tidak perlukan publisiti sebegitu untuk dikenali orang ramai. Saya harap orang luar tahu batas-batasnya, jika ingin mengatakan sesuatu, katakan dengan berhemah dan tahu setiap perkara ada batasnya,” kata Ain lagi.

Sebelum mengakhiri perbualan, Ain sekali menegaskan dia tampil memberi maklum balas bukan kerana gilakan publisiti atau cuba membela mana-mana pihak. Sebaliknya, dia mahu publik meneliti dahulu cerita kedua-dua belah pihak sebelum terus menjatuhkan kesalahan.

“Saya tahu yang orang tidak akan berhenti bercakap mengenai saya. Saya pun tak boleh nak cakap apa, masing-masing punya pendapat sendiri. Apa yang saya mahu semua orang tahu adalah cuba untuk melihat perkara dari kedua-dua belah pihak.

Jika ada bukti, boleh rujuk bukti, boleh tengok bukti yang saya nyatakan menerusi Instagram dan Facebook saya. Saya cuma mahu bersihkan nama saya. Saya hanya ingin orang yang menilai kisah ini dengan adil. Saya harap orang lihat berdasarkan bukti dan kebenaran. Jangan percayakan sesiapa, jangan percaya saya, jangan percaya Awie, jangan percaya Rozana. Lihat keseluruhan cerita, tengok bukti yang ada dan baru anda boleh nilai.

“Untuk Awie dan Rozana, saya tidak mengharapkan apa-apa kecuali yang terbaik untuk mereka. Saya rasa Rozana perlu berterus terang. Apabila dia bersalah, dia harus mengaku. Sama juga kepada Awie, jika ada perkara yang perlu dia minta maaf, dia harus minta maaf. Rozana pun harus minta maaf juga, dia tak boleh hanya berharap sebelah pihak sahaja yang minta maaf. Saya tak kata Awie tak salah, Awie ada salahnya dalam hal ini tapi semua harus selidik dulu, apa yang membuatkan Awie marah. Saya pun tak pernah cakap yang Rozana salah. Masing-masing ada bahagian mereka sendiri,” kata Ain mengakhiri perbualan.

stats

Blog Archive